Sep 14, 2016

Aku Buat, Untuk Siapa?

Begitu mudah untuk memadamkan sayang
Hanya dengan kesalahfahaman
Dan kesalahpenilaian tentang apa yang cuba diinterpretasi
Yang tidak mahu pun diberi peluang
Untuk memberi penjelasan dan hujah-hujah

Jika aku diberi peluang,
Izinkan aku persoalkan :
"Demikian segala yang jengkel yang aku lakukan,
Serta segala leceh, remeh, renyah, payah
Dan segala hal yang kononnya mahukan kesempurnaan
Yang bagi kalian yang karut-karut ini,
Aku buat, untuk siapa?"

Jika kalian adalah manusia-manusia yang benar-benar kenal aku
Kalian tak akan membuang aku begini
Kalian malahan pasti tahu apa tujuan aku
Dan bagaimana perlu kalian responkan
Terhadap setiap yang aku lakukan

Betapa mudah untuk hubungan adik dan kakak dipadamkan
Dengan enggan menoleh muka
Apa lagi ketika itu,
Jelas aku lihat
Adik memaling muka sebaik aku memandang

Jika aku diberi peluang,
Izinkan aku persoalkan :
"Apakah terlalu keji dan cukup jijik 
Dan benar-benar salah segala perbuatan aku
Sehingga seorang adik 
Tidak mahu memaling mukanya 
Ke kakaknya?"
Seolah cukup benci benar dia
Seolah aku ini,
Tidak pernah menjadi orang paling penting buat dia

Jika aku diberi peluang,
Izinkan aku persoalkan :
"Apakah semudah itu seorang adik 
Memadamkan sayangnya buat seorang kakak?"
Sedang kakaknya sentiasa cuba memberi yang terbaik untuknya
Sedang kakaknya sering menutup kekurangannya
Dan menerimanya dengan kasih dan masa yang tak pernah cuba dihutangkan...

Demi Allah,
Aku bina titian ini atas sebuah nama cinta, sayang, kasih, dan ikhlas
Kalau ada pun di suatu masa aku menulis sesuatu,
Aku mohon untuk adik bacakannya atas dasar pesanan seorang kakak
Untuk kebaikan adiknya kelak
Atau atas dasar seorang kakak mahukan perhatian adiknya
Tetapi ternyata dikebanyakan masa
Hal seperti ini yang bakal terjadi

Demi Allah,
Aku tidak pernah menyangka
Aku bakal hilang
Teman baikku
Yang juga
Adikku.


14 September 2016
Johor Bahru

0 komentar:

Post a Comment